Nález náhrobku atribuovaného architektu Janu Letzelovi na brněnském Ústředním hřbitově

Na jaře roku 2008 jsem si při čekání na schůzku povšiml na brněnském Ústředním hřbitově značně neobvyklého tvaru náhrobku. Mezi kříži a obelisky doslova svítila japonská obřadní brána Torii. Tento drobný, ale pozoruhodný objev reflektoval ve svém článku pan redaktor Miloš Šenkýř v Lidových novinách 18. listopadu 2009. Letzel, žák Kotěrův, je znám především svým působením v Japonsku. Je například autorem známého hirošimského Průmyslového paláce, nyní Atomového dómu. Nalezená realizace pozoruhodně dokladuje vliv japonských reálií na Letzelovu činnost i citlivou a kontextuální transpozici původní japonské formy do středoevropského prostředí. V tomto případě použil architekt formu tradičního prvku japonské sakrální architektury. Brána Torii je tradiční formou vstupu do šintoistických chrámů a posvátných okrsků. Letzel ji zde evidentně využil pro širokou srozumitelnost symbolického významu brány jako přechodu do jiného stavu existence. Pozoruhodná je také značná geografická vzdálenost od ostatních Letzelových realizací v Čechách. Takto v hloubi Jižní Moravy by jedno z oněch nemnoha děl, jimiž se Letzel prezentoval na našem území, očekával zřejmě málokdo.
Náhrobek Kláry Květoňové jsem atribuoval Letzelovi na základě přípisu na reverzu pomníku, který je na fotografiích dobře čitelný.
Datace díla je poněkud problematická, neboť Letzel sám se zdržoval na území republiky pouze v kratších periodách, a to mezi roky 1920 -1922 a krátce před svým úmrtím 1924 -1925. Projekt sám by však mohl být jistě realizován i korespondenčně. Podle data úmrtí v tomto případě těžko soudit. Pomník mohl být vztyčen dodatečně.
Je těžko uvěřitelné, že tato sice malá, ale přece tak pozoruhodná architektura, stála celá dlouhá léta uprostřed moravské metropole zcela nepovšimnuta.
Pokud sám ještě v této věci něco zjistím, objeví se to opět na tomto místě. Pokud by Vám bylo k tomuto případu něco známo, kontaktujte mne prosím přes sekci kontakt.

letzel02-225x300


Posted in O umění by with comments disabled.